Historie zastínění a látek

  • Opomineme-li ryze zateplující zakrytí vchodu do jeskyně kůží v neolitu, pak první závěsy, které již měly zastiňující a dekorační charakter, se objevují  ve starém Egyptě. Otevřená sloupová architektura a intenzívní oslunění zde přineslo potřebu zastínění, které jako i ostatní prvky palácové architektury i použité tkané textilie, byly zdobeny tradičními lotosovými a zvonkovými ornamentálními vzory, obvykle v celé ploše látky. Jednalo se zde o jinak ve tvaru jednoduché nefunkční splývající závěsy.
  • Ve starověkém Řecku jsou závěsy již povýšeny na dekorativní prvek. Poprvé se zde objevuje vizuální spojení postranních závěsů pelmetem. Látky jsou s relativně jednoduchým vzorem v ploše, o to bohatší je však geometricky vzorovaný spodní lem látek s typickými pravoúhlými tvary obdobný, jaký se objevuje i na oděvech a stavbách. Závěsy a zejména pelmety jsou již záměrně řaseny do působivých skladů. Látky závěsů jsou ve vzorech koordinovány s potahy i oblečením majitele.
  • Řím ve své snaze o pompéznost přináší do bytového textilu nové zdobné prvky, třepení a střapce zakončující spodní okraj pelmetů i závěsů, girlandové pelmety a překládané boční cípy, umožňující zvýraznit rozdílný vzhled lícové a rubové látky. Volný ornamentální styl vzorů se stylizovanými květinovými motivy. Objevují se i první malované výjevy použité jako dekorace.
  • Románské období přináší jeden z mnoha drobných lidských vynálezů usnadňujících život - garnýžovou tyč s kroužky pro zavěšení látky a tím i první skutečně funkční závěsy. Vzhledem ke klenbám je upuštěno od pelmetů, ale o to výraznější jsou stylizované geometrické vyšívané vzory v ploše látky a první úchytky v bocích závěsů umožňují roztažení dekorativních závěsů ve frekventovaných vstupních otvorech.
  • Gotika se svými vitrážemi poněkud omezuje použití dekorativních závěsů, ale objevuje se použití textilií jako součást ložnice v podobě závěsů postelí a nebes, tedy oddělení určité části interiéru kvůli zateplení. Ve vzorech je velmi výrazné uplatnění heraldických motivů a látek s liliemi, kostkami nebo kruhy ve zlatých a stříbrných barvách v ploše. Závěsy jsou používány nejen na otvory, ale i ke zkrášlení a zateplení stěn. Typické jsou jasné barvy zejména červená a modrá.
  • Renesance v 15. století opět objevuje krásu pelmetů a to již i vykrajovaných vyztužených a bohatě zdobených. Látky se rozdělují na těžké závěsové a lehké háčkované záclonového typu a prosazuje se hedvábí. Vzory látek jsou jednodušší (ve Francii květinové, v Itálii damašky), jsou používány i jednobarevné látky a jediné nové ozdobné prvky jsou svislé bordury ve střední části závěsů a používání střapců nebo úchytek.
  • Baroko (styl Ludvík XIV.) se svou pompézností a zdobností staveb vnáší tyto prvky i do textilních interiérů. Používá bohatě vyšívané a vytkávané velkoplošné vzory, ozdobná zakončení horní hrany garnýže, zdobené úchytky, střapce, třepení a kombinace čalounických bohatě zdobených a girlandových pelmetů ve všech tvarech. Módu určuje Paříž.
  • Americké baroko se začíná od evropského odlišovat, je napohled jednodušší a masivnější, uplatňují se zde koordinované vzory pojednané v typu pozitiv a negativ.
  • Rokoko (styl Ludvík XV.) přináší květinové vzory a vzhůru nařasené záclony, často doplněné bohatě řaseným volánem ve spodní části. Objevují se střídavě i v dalších obdobích. Lyonské hedvábí se stává pojmem.
  • Následuje Styl Ludvík XVI., který přináší výrazné zjednodušení vzorů v ploše látky.
  • Empír - Klasicismus je dalším z návratů k antice, kanely (prolisy) a ozdobné lišty zakončují horní linku závěsů a jsou doplněny většinou o jednobarevné, volně řasené girlandové pelmety, žaluzie, pastelové barvy, klasické vzory, vzhůru řasené záclony, několikavrstvé setkávané látky.
  • Biedermaier - vzhůru řasené záclony všech druhů a barev.
  • Historizmus je období kdy je dovoleno vše, co přinesla minulá období s podmínkou, že je to dostatečně zdobné a dekorativní.
  • Secese je období křivek, bohatě vyšívaných a často i bižutérií zdobených, vlastními vzory látek však poměrně jednoduchých dekorací. Garnýžové systémy již mají ovládání šňůrou pro snazší manipulaci se záclonou, záclony a závěsy jsou bohatě vyšívané, nebo tkané se vzory. Objevují se typické kavárenské garnýže a záclony s horní hranou ve spodní polovině zakrývaného otvoru.
  • Op-art - barevnost a nápaditost tvarů, technické detaily a doplňky, systém zlatého řezu je zákonem.
  • Modernizmus - jednoduchost a snaha předvést technické řešení problému.
  • Moderní doba a nové materiály přinášejí i nové náhledy na funkci i vzhled interiéru.

 

V současné době jsou interiéry, stejně jako oblečení, ovlivněny módními trendy a díky rozvoji médií lze celosvětově vypozorovat některé typické prvky historicky národnostního charakteru.

  • Německý styl interiéru je typický častým používáním záclon a lesklých materiálů, stejně jako ve všem, lze i zde vysledovat německý smysl po přesnost, uplatněný v symetričnosti skladů a řasení, celkové geometrické tvarovanosti závěsů, které jsou zjemněné pouze používáním bordůrových a žakárových nebo vyšívaných záclon a ozdobných stuh v jejich lemech. Do Čech se dováží zejména látky výrobců Drapilux a Cordima.
  • Italský styl je typický používáním velmi lehkých, rozevlátých a poloprůhledných materiálů. Tyto materiály lze s úspěchem i dnes použít ve vysoce osluněných prostorách neformálního vzhledu. Typickým zástupcem výrobců je například Casalegno. Vedle toho zde samozřejmě existuje i jeden z vrcholů klasiky - firma Rubelli, pro níž je typické až neuvěřitelné kombinování materiálů v látce, jako například spojení hedvábí a vlny nebo bavlny. Tyto kombinace spolu s nádhernými vzory dávají těmto látkám nezaměnitelný vzhled i vlastnosti. Jsou lehké ale zároveň i na dotek příjemně teplé.
  • Anglický styl je asi nejklasičtější současný styl oblékání interiéru. Takřka nepoužívá záclony, zato podšívkované závěsy jsou samozřejmostí i v běžných domácnostech. Používání jednoduchých oken si vyžaduje tento zateplující a odhlučňující prvek interiéru. Potištěné nebo vytkávané žakárové a saténové bavlněné látky v kombinaci s tapetami, schopnost nádherných a oko neurážejících kombinací velkoplošných květovaných látek s kostkami nebo pruhy v jedné místnosti, nebo dokonce na jednom kusu nábytku či závěsu, časté používání dalších ozdobných prvků jako střapce a třepení, dodává anglickému interiéru pocit pohody a pohodlí. Mezi nejznámější výrobce patří Sanderson, Osborne&Little, Anna French, Textra a další.
  • Americký styl se vyznačuje až neuvěřitelnou módností a kombinováním klasiky s výkřiky techniky, jen zde je běžné používání svislých žaluzií, dnes častěji plisé, v kombinaci s bohatými klasickými závěsy s ozdobnými bordurami a střapci nebo používání rolet ze záclonových materiálů kombinované třeba s vodorovnými dřevěnými žaluziemi a klasickým látkovým pelmetem. Typičtí výrobci Claremont , Anna Mills a další.
  • Východo-asijský styl, klasické východní vzory, používání lehkých příček a posuvných papírových nebo látkových stěn, malované nebo setkávané materiály.
  • Francouzský styl není jednotný, počíná veselým, přírodním a barevným stylem Provance a končí velmi moderním až studeným pojetím interiéru.
  • Blízký východ - historicky dané hojné používání zlaté barvy a výrazné ornamentální vzory.
  • Jižní a střední Amerika - barevnost a tkané látky.

 

Centra interiérového designu jsou vázána i na místa pořádaných veletrhů bytového textilu a návrhu a jsou situována v New Yorku, Londýně, Paříži, Miláně, Bruselu, Frankfurtu nad Mohanem a zemích tygra. Pro poslední roky byly typické následující trendy :

  • 1981 - poprvé předvedená trevira-Cs
  • 1998, 1999 - technické kombinované garnýže, vodorovné a svislé žaluzie, velkoplošné květinové vzory
  • 1990 - svislé a vodorovné žaluzie, barevnost, lesklé synteticky vyhlížející materiály
  • 1991 - svislé žaluzie, technické garnýže, motorické ovládání kordovaných systémů
  • 1992 - svislé žaluzie a plisé
  • 1993 – trevira-Cs a oddělení domácího a hotelového textilu, tlumené pastelové barvy studenějšího ladění, římské rolety, nažehlovací řasicí a hlavové pásky
  • 1994 - plisé, úpravy scotch gard, tlumené pastelové barvy, fialová, hnědé a hráškově zelená, provázkové záclony
  • 1995 - potištěné bavlny ve stylu fresek kombinované s květy a podkladovými vzory, tlumené pastelové barvy, fialová, hnědé, zelené a černá barva použitá v interiérech, trevira-Cs v nabídce většiny velkých výrobců
  • 1996 - kombinace květů s pruhy a podkladovými vzory, vypalované záclony - , zvyšující se trend barevnosti a jasných barev, používání kombinací vzorů pozitiv a negativ, červené a červenohnědé barvy, garnýže rustikálního vzhledu kovové i dřevěné, závěsy s velkými kovovými oky navlečené na tyče, japonské motivy
  • 1997 - kombinace květů s kostkami, kombinace kostek a pruhů, používání kombinací pařížské modři s oranžovou, žlutou, fialovou a trávově zelenou, používání kombinací vzorů pozitiv a negativ i mezi záclonami a závěsovými látkami, žinilkové materiály, lankové technické systémy
  • 1998 - používání pastelových barev v hnědém a fialovo-hnědém tónu, modré barvy ve vzorech , používání klasických vlněných látek i pro interiéry, hedvábí a bavlna, vzorované a potištěné záclony, kombinace abstraktních vzorů květovaných, kostkovaných a řazených do pruhů, používání poutek po uchycení závěsů
  • 1999 - látky AIR fungující jako katalyzátor a čistička vzduchu. Škodlivé látky a složité uhlovodíky se při průchodu látkou rozkládají na vodní páry a kysličníky.